APD - zaburzenia procesów przetwarzania słuchowego ang. Auditory Processing Disorder- APD.
Zaburzenia procesów przetwarzania słuchowego zdefiniowano jako niedobór w procesach przetwarzania informacji na drodze słuchowej. Schorzenie to może się przejawiać pod postacią trudności w słyszeniu, rozumieniu mowy, rozwoju języka i uczeniu się.
Jak objawiają się zaburzenia przetwarzania słuchowego u dziecka?
Opóźniony i zaburzony rozwój mowy,
trudności szkolne związane z problemami w uczeniu się np. czytania,
problem z utrzymaniem uwagi i koncentracji,
wrażliwość na hałas i głośne dźwięki, męczliwość słuchowa,
zaburzone rozumienie mowy, zwłaszcza w warunkach utrudnionych obecnością szumu i hałasu (np. w klasie szkolnej, na ulicy),
problem z nauką języka obcego,
nadwrażliwość emocjonalna.
Diagnostyka zaburzeń przetwarzania słuchowego (APD) jest wykonywana u dzieci z prawidłowym słuchem. Pakiet badań diagnostycznych poprzedzających diagnostykę zaburzeń przetwarzania słuchowego:
audiometria tonalna
audiometria mowy
badanie nadwrażliwości słuchowej
audiometria impedancyjna
w określonych przypadkach:
badanie sprawności receptora – otoemisja wywołana DPOAE
Badanie ABR.
Diagnostyka zaburzeń przetwarzania słuchowego opiera się na rekomendowanym modelu diagnostycznym uwzgledniającym ocenę funkcjonalną oraz diagnostykę z zastosowaniem baterii specjalistycznych testów behawioralnych (test zrozumiałości mowy utrudnionej, testy uwagi i pamięci słuchowej, test rozdzielnouszny, testy podstawowych funkcji słuchowych).