25 marca 2017r. w sobotę
Polski Związek Głuchych Dolnośląskie Centrum Medyczne
- z o.o. we Wrocławiu
organizował
DLA LOGOPEDÓW, PEDAGOGÓW I PSYCHOLOGÓW,
a dzień wcześniej w piątek
DLA RODZICÓW DZIECI Z WADĄ SŁUCHU
WARSZTATY W PIĘCIU OPOWIEŚCIACH
„ŚWIAT OPOWIADANY”
TO METODA PRACY OPARTA NA DIALOGU I NARRACJI STOSOWANA NA ZAJĘCIACH ROZWIJAJĄCYCH MOWĘ
Z MAŁYMI DZIEĆMI OD 2 R. Ż.
… W świecie opowiadanym zawsze coś się dzieje. Jest ruch i zmienne emocje, a wszystkie historie dobrze się kończą. Narracja uruchamia wyobraźnię terapeuty i budzi zainteresowanie dziecka …
Autorska metoda pracy terapeutycznej opiera się na wykorzystaniu obrazkowych scenariuszy do zajęć z małymi dziećmi. Materiały dydaktyczne Świat opowiadany, Nowy świat opowiadany oraz Słowa w akcji ukazały się nakładem wydawnictwa Harmonia (kolejne części w przygotowaniu). Bogaty i ciekawy materiał poznawczy pozwala rozwinąć narrację i dialog w oparciu o fabułę porządkującą przebieg zajęć.
Metoda od kilkunastu lat z powodzeniem stosowana jest w Specjalistycznym Ośrodku Diagnozy i Rehabilitacji Dzieci i Młodzieży z Wadą Słuchu PZG w Gdańsku.
Praca ze scenariuszami zakłada twórcze podejście do wczesnej terapii mowy. Jest uniwersalna, bo ma otwartą formułę i łatwo przystosować ją do różnych potrzeb dydaktycznych. Znajduje zastosowanie na zajęciach terapeutycznych oraz ogólnorozwojowych w żłobkach i przedszkolach, w terapii logopedycznej i na zajęciach wczesnego wspomagania rozwoju.
Z recenzji dr Ewy Muzyki - Furtak UMCS Lublin (Logopedia tom 45\2016)
„Wartość metody prezentowanej w Świecie opowiadanym wynika w dużej mierze z idei, która przyświecała jego powstaniu, zakładającej uczenie języka w sposób możliwie zbliżony do naturalnego (…), ale też interesujący, z wykorzystaniem zabawy, pozbawiony nacisków oraz dydaktycznej presji, przy zachowanej konsekwencji i przemyślanej strukturze. Wszystkie te założenia prezentowana metoda (…) w konkretny, ściśle określony sposób, przy tym odbiegający od tradycyjnego i powszechnie stosowanego realizuje w pełni. (…)
Dodatkowym atutem Świata opowiadanego, weryfikowalnym dopiero w praktyce, jest niewątpliwa przyjemność pracy z wykorzystaniem tej metody nie tylko dla prowadzących zajęcia terapeutów i nauczycieli, lecz przede wszystkim bezpośrednio zainteresowanych czyli dzieci.”
Uczestnicy poznali pięć opowieści, które posłużą za przykłady do praktycznego przepracowania zagadnień:
- Odniesienie wspomagania rozwoju mowy do naturalnych mechanizmów przyswajania języka oraz sposoby nie dyrektywnego prowadzenia zajęć z małym dzieckiem
- Znaczenie narracji w rozwoju dziecka oraz wartości mowy opowieściowej
- Praca z rekwizytami oraz znaczenie polisensorycznego poznawania świata, sposoby ćwiczeń słownikowych opartych o strategię „słowa w akcji”
- Różne rodzaje twórczej ekspresji dziecięcej oraz sposoby prowadzenia dialogu w odniesieniu do fabuły opowieściowej
- Sposoby konstruowania godzinnych zajęć z małym dzieckiem w oparciu o temat opowieści.
Prowadząca – mgr Dorota Szubstarska, mgr Barbara Bednarska (Specjalistyczny Ośrodek dla Dzieci i Młodzieży z Wadą Słuchu PZG w Gdańsku)
Zajęcia odbyły się we Wrocławiu przy ul. Braniborska 2/10 (Specjalistyczny Ośrodek Diagnozy i Rehabilitacji Dzieci i Młodzieży z Wadą Słuchu)
Uczestnicy otrzymali materiały szkoleniowe oraz certyfikaty uczestnictwa.
ŚWIAT OPOWIADANY. SCENARIUSZE OBRAZKOWE DO ZAJĘĆ ROZWIJAJĄCYCH MOWĘ Z MAŁYMI DZIEĆMI OD 2. ROKU ŻYCIA
mgr Dorota Szubstarska oraz mgr Barbara Bednarska
NOWY ŚWIAT OPOWIADANY. SCENARIUSZE OBRAZKOWE DO ZAJĘĆ ROZWIJAJĄCYCH MOWĘ Z MAŁYMI DZIEĆMI OD 2. ROKU ŻYCIA
mgr Dorota Szubstarska oraz mgr Barbara Bednarska