SPECJALISTYCZNY OŚRODEK DIAGNOZY I REHABILITACJI DZIECI I MŁODZIEŻY Z WADĄ SŁUCHU
jest beneficjentem programu pomocowego w ramach Tarczy Finansowej PFR 1.0.

Raport 2021     

Specjalistyczny Ośrodek PZG we Wrocławiu

W naszym Ośrodku PZG we Wrocławiu zapewniamy specjalistyczną, kompleksową pomoc dla dzieci i młodzieży z wadami słuchu lub mowy już od 1954 roku. Jesteśmy zespołem wykwalifikowanych surdopedagogów, surdologopedów, otolaryngologów, foniatrów, audiologów, a także psychologów i psychoterapeutów, którzy zajmują się nie tylko diagnostyką, terapią oraz rehabilitacją najmłodszych, ale również udzielaniem wsparcia dla ich rodziców i poszerzaniem wiedzy wśród osób pracujących z osobami głuchymi bądź niedosłyszącymi. Od badań słuchu w placówkach edukacyjnych, przez turnusy rehabilitacyjne, po dobór aparatów słuchowych — dbamy o efektywne leczenie dla naszych Pacjentów, a zarazem o ich komfort oraz przyjazną atmosferę pełną szacunku i sympatii.

 

Standardy ochrony małoletnich w PZG Dolnośląskie Centrum Medyczne

 

Diagnostyka i rehabilitacja dla dzieci głuchych lub niedosłyszących

Jako wyspecjalizowana placówka od lat zajmująca się pomaganiem dzieciom i młodzieży z wadami słuchu lub mowy, a także ich opiekunom, proponujemy szeroki zakres usług diagnostycznych oraz świadczeń medycznych — refundowanych przez NFZ albo świadczonych odpłatnie. Wśród naszych działań należy wymienić m.in. turnusy logopedyczne dla rodziców i ich pociech, organizowane w kameralnych warunkach plenerowych, szkolenia w zakresie pracy z dziećmi niesłyszącymi lub z zaburzeniami przetwarzania słuchowego, przesiewowe badania słuchu, w tym nawet u noworodków czy dobieranie systemów wspomagających słyszenie. Zapraszamy zatem do kontaktu z Ośrodkiem PZG we Wrocławiu.

AKTYWNY TRENING SŁUCHOWY POPRAWIA PRZETWARZANIE BODŹCÓW SŁUCHOWYCH ORAZ:

  • utrzymywanie uwagi słuchowej,
  • umiejętność utrzymania uwagi na głosie nauczyciela na tle szumu w klasie oraz rozumienie mowy gdy jednocześnie wypowiada się kilka osób,
  • podzielność uwagi a dzięki temu poprawa umiejętność jednoczesnego słuchania i sporządzania notatek,
  • pamięć słuchową,
  • zdolności dziecka w rozumieniu wypowiedzi złożonych i dłuższych poleceń słownych,
  • płynność mowy, artykulację, prozodię mowy,
  • różnicowanie dźwięków mowy,
  • wyniki w nauce, szczególnie w zakresie umiejętności czytania, pisania ze słuchu i uczenia się droga słuchową,
  • samoocenę,
  • odporność na stres przy wykonywaniu trudnych zadań,
  • komunikację z rówieśnikami oraz relacje społeczne.

ZALETĄ NEUROFLOW ATS JEST:

  • trening odbywa się w domu dziecka pod nadzorem jednego z rodziców (jest dostępny dla osób mieszkających z dala od dużych miast),
  • możliwość wykorzystania go w przyjaznym, bezpiecznym, domowym otoczeniu.

MOŻNA METODĄ ATS PRACOWAĆ Z DZIEĆMI I MŁODZIEŻĄ:

  • z wadami słuchu - korzystającymi z aparatów oraz implantów słuchowych,
  • z zaburzeniami przetwarzania słuchowego,
  • z zaburzeniami koncentracji,
  • z zaburzeniami uwagi słuchowej,
  • z zaburzeniami percepcji słuchowej,
  • z trudnościami w zrozumieniu i zapamiętaniu instrukcji oraz poleceń werbalnych,
  • z opóźnionym rozwojem mowy,
  • ze specyficznymi zaburzeniami rozwoju językowego – SLI,
  • z dysleksją,
  • ze specyficznymi trudnościami w nauce,
  • z zaburzeniami uwagi bez nadreaktywności – ADD,
  • z zaburzeniami uwagi z nadreaktywnością - ADHD.

PROVIDERZY NEUROFLOW ATS:
mgr ANNA WŁOSIŃSKA tel. 509 626 461
mgr KATARZYNA WOJNAROWSKA tel. 500 162 048

PZG Dolnośląskie Centrum Medyczne Spółka z o.o.
ul. Braniborska 2/10, 53-680 Wrocław
www.osrodek-pzg.pl
www.neuroflow.pl

Lista ośrodków Neuroflow - zapytaj o trening Neuroflow ATS:
https://neuroflow.pl/dla-rodzicow/gdzie-najblizej-wykonac-diagnoze#50.5623461/17.2250117/8/search/Wroc%C5%82aw/hotspot/261

 

Surdopedagogika jest subdyscypliną pedagogiki specjalnej. Zajmuje się wszechstronnym rozwojem osobowości dzieci i dorosłych z wadą słuchu. 
Surdopedagogika zajmuje się rehabilitacją i wychowaniem słuchowym u osób z wadą słuchu w różnym stopniu, w tym u dzieci zaopatrzonych w aparaty słuchowe oraz implanty słuchowe. W zależności od potrzeb i możliwości dziecka wykorzystujemy w swoich oddziaływaniach Polski Język Migowy (PJM).
Nasi surdopedagodzy oferują:
• stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psychomotorycznych dziecka
• pomoc w pokonywaniu trudności szkolnych
• inne oddziaływania pedagogiczne dostosowane do potrzeb dziecka.

Głównym celem terapii psychomotorycznej jest stworzenie lub aktywizacja sieci neuronalnych, odpowiadających za mózgowe procesy integracyjne.
Ta terapia przeznaczona jest dla dzieci mających trudności w wykonywaniu czynności ruchowych - niezręczność, męczliwość, słabą koordynację ruchową (np. trudności w nauce jazdy na rowerze), łatwość tracenia równowagi, opóźniony rozwój mowy i trudności w porozumiewaniu się, opóźnienie znajomości schematu własnego ciała (somatognozji), brak orientacji w przestrzeni i czasie, problemy z funkcjonowaniem w grupie rówieśniczej, zaburzenia zachowania - nadpobudliwość ruchowa lub emocjonalna, trudności z koncentracją uwagi, nadwrażliwość emocjonalna, trudności w uczeniu się i problemy szkolne - niska sprawność grafomotoryczna, mylenie kształtów i kolorów, trudności w opanowaniu pisania, czytania i liczenia.

Terapia surdologopedyczna jest skierowana dla dzieci i osób dorosłych z wadą słuchu. Najważniejsze jest, by podjąć terapię logopedyczną tuż po tym, jak stwierdzona zostanie wada słuchu. Terapia surdologopedyczna pozwala rozwijać sprawności językowe oraz uczy rozpoznawania dźwięków otoczenia oraz dźwięków mowy. W zależności od potrzeb i możliwości dziecka wykorzystujemy w swoich oddziaływaniach Polski Język Migowy (PJM).
Działania surdologopedyczne obejmują m.in.:
• wzbogacanie słownictwa biernego i czynnego
• kompensację zaburzonych funkcji słuchowych
• ćwiczenia oddechowe
• ćwiczenia artykulacyjne
• ćwiczenia głosowe
• ćwiczenia słuchowe

Oferujemy diagnozę i terapię dzieci (w wieku niemowlęcym, okresu dziecięcego i nastoletniego) i dorosłych.
W poradni przeprowadzamy badania diagnostyczne przy wykorzystaniu testów m.in.: Test Inteligencji WAIS, Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci WISC-R, Test Pamięci Wzrokowej Bentona, Dziecięca Skala Rozwojowa DSR, Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera.
Prowadzimy poradnictwo psychologiczne dla dzieci z zaburzonym rozwojem mowy, trudnościami emocjonlnymi, całościowymi zaburzeniami rozwoju (autyzm, zespół Aspergera), mutyzmem, z rzadkimi zespołami genetycznymi, z minimalną dysfunkcją mózgu (MBD) (afazja motoryczna), z niepełnosprawnością intelektualną.

Każda sesja psychologiczna dostosowana jest do problemu konkretnego Pacjenta.

Główną ideą tej metody jest posługiwanie się ruchem jako narzędziem wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka i terapii zaburzeń tego rozwoju. System ćwiczeń w tej metodzie wywodzi się z naturalnych potrzeb dziecka, zaspokajanych w kontakcie z dorosłymi tj. z tzw. baraszkowania. 

Podstawowe założenia metod to rozwijanie ruchem trzech aspektów:
1. Świadomości własnego ciała i usprawniania ruchowego.
1. Świadomości przestrzeni i działania w niej.
2. Dzielenia przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu.

Dzięki tej metodzie dzieci:
• mają pozytywne odczucie w kontakcie z innym człowiekiem,
• wyzwalają swobodę zachowań i naturalność,
• mają okazję do rozładowania energii,
• mają większą pewność siebie.

W ramach poradni psychologicznej można uzyskać pomoc psychoterapeutyczną.
Psychoterapia jest specjalistyczną metodą leczenia opartą na regularnym kontakcie i tworzącym się związku emocjonalnym między Pacjentem a terapeutą. Jej celem jest rozwój osobowości, zdrowie psychiczne i usuwanie objawów chorobowych. 
Istnieje wiele różnych nurtów psychoterapeutycznych o potwierdzonej skuteczności. W naszej poradni mogą Państwo skorzystać z pomocy terapeutów pracujących humanistycznie, psychodynamicznie i psychoanalitycznie.
  Oferujemy pomoc osobom niesłyszącym, niedosłyszącym i słyszącym.

Dla kogo Metoda Warnkego

Jeśli dziecko ma kłopoty z nauką prawidłowego czytania, pisania i mówienia, ma zaburzenia koncentracji uwagi, pamięci, koordynacji wzrokowo-słuchowej, warto zastanowić się nad zastosowaniem metody opracowanej przez Freda Warnkego.

Metoda Warnkego

to trening podstawowych funkcji słuchowych, wzrokowych i ruchowych, który ma prowadzić do zautomatyzowania ich przebiegu. Skupienie się na rozwijaniu funkcji podstawowych sprawia, że metoda ta jest bardzo skuteczna w terapii osób ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania (z dysleksją). Na początku zbierany jest wywiad dotyczący trudności w nauce oraz przeprowadzona jest diagnoza złożona z oceny 14 funkcji, m.in.: progu kolejności wzrokowej i słuchowej, słyszenia kierunkowego, różnicowania tonów, czasu reakcji z wyborem, koordynacji oko-ręka. Zdolności, które podczas testu okazały się najbardziej zaburzone, stanowią podstawę do opracowania programu ćwiczeń polegających na odpowiednich reakcjach na prezentowane przez urządzenie bodźce wzrokowo-słuchowe.

Pierwszym krokiem jest właściwie przeprowadzona diagnostyka w wyspecjalizowanej placówce. W terapii wykorzystuje się specjalistyczne urządzenia medyczne: Audio4Lab oraz Brain-Boy oraz szereg dodatkowych pomocy diagnostyczno-terapeutycznych.


Ile trwa terapia Metodą Warnkego


Terapia, w zależności od natężenia problemów dziecka i jego motywacji do ćwiczeń, trwa zwykle od 2 do 6 miesięcy. Prowadzi się ją zarówno w gabinecie z terapeutą, jak i indywidualnie w domu. Terapia metodą Warnkego jest w swojej nowoczesnej formie bardzo atrakcyjna dla dzieci i młodzieży, a pierwsze efekty można zaobserwować w stosunkowo krótkim czasie.

Metoda Integracji Sensorycznej
Jeśli dziecko:
-jest w ciągłym ruchu, trudno skupić jego uwagę na zabawie;
- boi się ruchu, jest niechętne do uczenia się różnych aktywności ruchowych;
- ma opóźniony rozwój ruchowy;
- zbyt słabo lub zbyt mocno reaguje na bodźce sensoryczne (wzrokowe, słuchowe, dotykowe, węchowe, smakowe, pochodzące z ruchu i grawitacji);
- ma kłopoty z planowaniem motorycznym;
- ma kłopoty z organizacją zachowania;
- ma zawężony repertuar żywieniowy;
warto sprawdzić, czy u ich podłoża nie leżą problemy z integracją sensoryczną.
Metoda Integracji Sensorycznej
Integracja Sensoryczna to proces, w którym mózg otrzymuje informacje ze wszystkich zmysłów. Następnie je rozpoznaje, segreguje i interpretuje, tak, aby, łącząc je ze sobą i wcześniej nabytymi doświadczeniami, odpowiedzieć adekwatną reakcją ciała na każdy z tych bodźców.
Jeśli proces tej integracji jest zaburzony, pojawiają się problemy w rozwoju psychoruchowym dziecka, uczeniu się oraz w zachowaniu. Dzieci z zaburzoną integracją sensoryczną będą rozwijały się „nierówno” – część ich układu nerwowego będzie funkcjonować sposób zaburzony lub nieprawidłowy.
Wykonujemy diagnozę procesów integracji sensorycznej, na podstawie której jesteśmy w stanie zaplanować indywidualną terapię z dzieckiem.
W zależności od rodzaju kłopotów sensorycznych dziecka pracujemy nad poprawą:
1. Procesów modulacji sensorycznej- adekwatnym odbiorem i regulacją reakcji na docierające wrażenia sensoryczne.
2. Procesów różnicowania sensorycznego- umiejętnością dyskryminowania docierających bodźców sensorycznych.
3. Poprawą funkcjonowania ruchowego.

Terapia dla dzieci i dorosłych, czyli integracja bilateralna

W naszym Dolnośląskim Centrum Medycznym prowadzimy konsultacje, leczenie oraz terapię dla osób dotkniętych problemami ze słuchem, ale nie tylko. Zajmujemy się integracją bilateralną, której celem jest nauka koordynacji obu stron ciała na różnych płaszczyznach. Zależy nam, aby nasi Pacjenci czuli się podczas zajęć w pełni komfortowo, a jednocześnie mieli motywację do aktywnego uczestniczenia w terapii. Ćwiczenia ruchowe, jakie stosujemy, mają pozytywny wpływ na wiele procesów życiowych, w tym głównie poznawczych. Z integracji bilateralnej mogą skorzystać Pacjenci w różnym wieku, którzy cierpią na ADHD, mają spore trudności w nauce, dysleksję, dyspraksję lub asymetrię czynnościową stron ciała. Dzięki takiej terapii pomagamy w poznawaniu prawidłowych schematów, jednocześnie przyspieszając rozwój ruchowy.

Metoda integracji bilateralnej

Nasi specjaliści prowadzący terapię integracji bilateralnej skupiają się przede wszystkim na tym, aby przywrócić prawidłowy rozwój ruchowy oraz procesy poznawcze. Często się zdarza, że nasi Pacjenci mają kłopoty z kilkoma zaburzeniami, dlatego na pierwszej wizycie analizujemy i diagnozujemy problem, konsultujemy się z Pacjentem (w przypadku dzieci i młodzieży — opiekunem prawnym), po czym opracowujemy indywidualny plan działania. Specjalne układy ćwiczeń, które są wykonywane regularnie, mogą przynieść doskonałe efekty, dzięki czemu Pacjent ma dużą szansę na odzyskanie komfortu życia, a także poprawy swojej sprawności ruchowej, ale nie tylko. Zapraszamy!

Bilateralna Integracja

Bilateralna Integracja jest przeznaczona dla osób w różnym wieku i dla szerokiego spektrum zaburzeń.

Jeśli zauważysz u dziecka lub u siebie takie trudności, jak:

  • niewykształcona w pełni lateralizacja (asymetria czynnościowa prawej i lewej strony ciała ludzkiego)

  • trudności w nauce,

  • dysleksja,

  • dyspraksja,

  • ADHD

warto sprawdzić, czy u ich podłoża nie leżą problemy z Bilateralną Integracją.

Metoda Bilateralnej Integracji rozwijała się od 2005 roku na Wyspach Brytyjskich. Jej głównym celem jest rozwijanie koordynacji i współpracy obu stron ciała w płaszczyznach: góra-dół, przód-tył, lewo-prawo poprzez systematyczne ćwiczenia sekwencji ruchowych, które odtwarzają kolejność etapów rozwoju.

Poznawanie prawidłowych wzorców ruchowych oraz schematu własnego ciała korzystnie wpływa nie tylko na rozwój ruchowy, ale również na procesy poznawcze.


Terapia rozpoczyna się od przeprowadzenia diagnozy i wywiadu. Na ich podstawie opracowywany jest indywidualny program ćwiczeń ruchowych, które powinny być wykonywane systematycznie w domu. Wraz z postępami przechodzimy do kolejnych układów ćwiczeń aż do powtórnej diagnozy.

Metoda Bilateralnej Integracji jest także wykorzystywana w pracy z osobami implantowanymi czy z niedowładami ciała.

INDYWIDUALNA STYMULACJA SŁUCHU POPRAWIA PRZETWARZANIE BODŹCÓW SŁUCHOWYCH ORAZ:
• zdolność utrzymywania uwagi oraz koncentracji
na wypowiedziach ustnych,
• rozumienie mowy,
• komunikację,
• artykulację,
• czytanie i pisanie,
• napięcie mięśniowe,
• utrzymanie równowagi,
• koordynację ruchów,
• motorykę,
• samoocenę
ZALETĄ INDYWIDUALNEJ STYMULACJI SŁUCHU JEST:
• dostępność dla osób mieszkających daleko od dużych ośrodków, gdyż ma ona miejsce w domu dziecka,  
• możliwość wykorzystania jej w przyjaznym, bezpiecznym, domowym otoczeniu,
• brak konieczności rezygnowania z innych form terapii, jakimi objęte jest dziecko w tym samym czasie.

 

MOŻNA METODĄ IAS PRACOWAĆ Z DZIEĆMI, MŁODZIEŻĄ I DOROSŁYMI:

• z wadami słuchu - korzystającymi z aparatów
oraz implantów słuchowych,
• z zaburzeniami przetwarzania słuchowego,
• z opóźnionym rozwojem mowy,
• z dysleksją,
• z zaburzeniami koncentracji,
• z zaburzeniami uwagi słuchowej,
• z zaburzeniami percepcji słuchowej,
• z nadwrażliwością na dźwięki,
• z trudnościami w zrozumieniu i zapamiętaniu instrukcji
oraz poleceń werbalnych,
• z dziecięcym porażeniem mózgowym,
• z autyzmem,
• z nadpobudliwością psychoruchwą

 

PROVIDERZY INDYWIDUALNEJ STYMULACJI SŁUCHU:
mgr KATARZYNA WOJNAROWSKA tel. 500 162 048
mgr ANNA WŁOSIŃSKA tel. 509 626 461

 

PZG Dolnośląskie Centrum Medyczne Spółka z o.o. ul. Braniborska 2/10, 53-680 Wrocław
www.osrodek-pzg.pl
www.johansen-ias.pl

"Terapeuci - Centrum Metody Johansena IAS
http://johansen-ias.pl/terapeuci/"

Formularz Kontaktu - pozycja 7 Nad Footerem.

Kontakt i Mapa

Polski Związek Głuchych Dolnośląskie Centrum Medyczne Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

Czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 20.00.
W soboty od 8.00 do 14.00.
tel. 71/355 67 19
Adres mailowy: osrodek@osrodek-pzg.pl, Formularz kontaktu

Adres
ul. Braniborska 2/10
53-680 Wrocław

NIP: 897 181 46 95
REGON: 362751540-00012
KRS: 0000579656
Nr konta: 06 1090 2398 0000 0001 3311 6842
Tel.: Centrala 71/ 355 67 19
       Gabinet Protetyki Słuchu: 514 063 341
       Rejestracja: 789 284 455  
e-mail: osrodek@osrodek-pzg.pl

 

Osrodek-Pzg.pl wykonanie InteliIT.pl